Stelian Tănase vă invită la dezbatere: iubiţi sau nu Bucureştiul?

Orice oraş îşi află valoarea dacă are în spate o poveste; o mistică şi un romantism aparte, personajele, misterele şi angoasele lui, iar locuitorii săi au, poate, obligaţia să îi confere acestuia o identitate. Click aici

Amantul Licai Gheorghiu, exterminat in inchisorile comuniste (Miruna MUNTEANU)


Medicul Gheorghe Placinteanu a platit cu viata idila sa cu fiica favorita a lui Gheorghe Gheorghiu-Dej

Liderul Partidului Comunist Roman nu a suportat ideea ca un "burghez" cu "origine nesanatoasa" si apucaturi "reactionare" i-ar putea deveni ginere. Extrem de grijuliu si posesiv cu cele doua fiice ale sale, Gheorghe Gheorghiu Dej avea o slabiciune exagerata pentru prima sa nascuta, Lica (Vasilica). Ii indeplinea fara ezitare orice capriciu, fie ca era vorba despre rochii ale marilor case de moda pariziene, sau despre construirea studiourilor de film de la Buftea. Si-a iesit, insa, din minti atunci cand Lica s-a indragostit nebuneste de Gheorghe Placinteanu, un medic chipes, dar cu "dosar prost". In ciuda amenintarilor paterne, relatia a continuat timp de circa un an. Cei doi amanti isi faceau planuri de casatorie - desi Lica era maritata si avea acasa 3 copii. Apoi, Placinteanu este arestat, judecat si condamnat la cinci ani de inchisoare, sub acuzatia de complicitate la specula. Lica Gheorghiu jura ca il va astepta. Apare imediat un nou dosar. Urmeaza un nou proces si o noua sentinta. Mai aspra: 15 ani de munca silnica. Doi ani mai tarziu, la 1 mai 1961, Gheorghe Placinteanu moare in penitenciarul de la Ramnicu Sarat. Avea numai 36 de ani.
In 1968, la aproape un deceniu de la evenimente, cazul a facut obiectul unei anchete, ordonata de Ceausescu. Noul lider comunist incerca sa copieze modelul lui Hrusciov, care demascase ororile staliniste, distantandu-se de predecesorul sau. Securitatea a documentat cu abnegatie crimele lui Gheorghiu-Dej, scotand din arhivele secrete dosarele Patrascanu, Stefan Foris, sau Placinteanu. Documentele anchetei din 1968 - din care spicuim in premiera - retraseaza o tragica poveste de dragoste, dar, mai ales, dezvaluie cruzimea, cinismul si lipsa de scupule a elitelor comuniste.

"Printesa rosie" si burghezul criticat in "Urzica"

Cand l-a intalnit pe Gheorghe Placineanu, Lica Gheorghiu avea 30 de ani si trei copii mici acasa. Era maritata cu Marcel Popescu, jurist de profesie, prezentat lui Gheorghiu-Dej de catre Bodnaras si devenit ulterior ministru-adjunct la Camera de Comert. Pe Lica, insa, viata de familie nu o multumea. Se visa o mare artista, o stea a ecranului. Jucase, deja, in multe filme, alaturi de cei mai talentati actori ai momentului. Prezenta ei in distributie asigura oricarei productii bugete si facilitati altfel greu de imaginat. Se spunea, in epoca, despre Lica Gheorgiu ca "nu e talentata, dar e tare-n tata". Luxul pe care il afisa cu ostentatie ii atrasese porecla de "Printesa Rosie".
Pe Gheorghe Placinteanu, Lica l-a cunoscut in casa surorii ei, Tanti. Intalnirea celor doi a fost rezultatul unei coincidente. Un joc al destinului. Tanti era maritata cu popularul cantaret Cezar Grigoriu - membru in celebrul Trio Grigoriu. Intr-o zi, cei doi soti intrasera intr-o braserie din centru Bucurestiului, dar toate mesele erau ocupate. Un barbat elegant le-a facut semn sa se apropie si i-a invitat sa ia loc langa el. Era Gheorghe Placinteanu. Cei trei s-au imprietenit si au schimbat numere de telefon. Apoi au inceput sa se viziteze.
In apartamentul lui Tanti si Cezar Grigoriu, Placinteanu a intalnit-o pe Lica Gheorghiu. Idila a inceput aproape imediat. Lica s-a indragostit fulgerator de tanarul medic, cu patru ani mai mare decat ea si cu mare succes la femei. Desi, in mod evident, veneau din lumi complet diferite. Cat de mare era prapastia dintre cei doi arata un "referat" intocmit, in octombrie 1958, pentru dosarul de "cadre" al lui Placinteanu. In reproducem integral:

REFERAT

Dr. Placinteanu Gheorghe:

- Nascut la 3 decembrie 1924 in Iasi
- Nationalitatea: romana- Originea sociala: mic burgheza
- Studii: absolvent al Facultatii de Medicina- Profesia de baza: medic
- Functia actuala: medic la Spit. Chirurgie osoasa
- Starea civila: casatorit
- Ce limbi cunoaste: franceza

Din anul 1931 pana in anul 1935 a urmat scoala primara la Barlad si Iasi, iar din anul 1935 pana in anul 1942 a urmat liceul la Iasi, iar din anul 1943 se inscrie la Facultatea de Medicina din Iasi, apoi se refugiaza la Alba Iulia si lucreaza ca extern la Spitalul de zona interioara 285. Anii 2 si 3 ai facultatii i-a facut la Sibiu.
In anul 1947 se reintoarce la Iasi, unde termina cursurile facultatii in anul 1949. Tot in acest an este numit ca medic consultant la fabrica "Muncitorul", la Cristian, regiunea Stalin, unde functioneaza pana in luna septembrie acelasi an, cand este numit medic secundar la Spitalul de ortopedie din orasul Stalin, unde functioneaza pana in anul 1951. Paralel cu aceasta functie a mai functionat din 1950 si ca medic consultant la Spitalul I de chirurgie ortopedica Bucuresti, pana in anul 1957, luna decembrie cand se transfera la Spitalul chirurgie osoasa a raionului "23 August" ca medic secundar unde este si in prezent.
Tatal sau este medic sef sectie obstretica si ginecologie la Spitalul Cantacuzino, iar mama sa este profesoara la Institutul de canto. Are o sora care este regizor teatral la Teatrul Cinematografic Bucuresti.
Tov. dr. Placinteanu este casatorit, sotia sa este casnica. (In realitate, la acea data Placinteanu era deja divortat - n.n.)
Tov. Placinteanu Gheorghe in trecut nu a facut parte din nici un partid politic, insa a facut parte din cercurile de studenti reactionari care sfidau miscarea democrata studenteasca si lupta clasei muncitoare. A avut o atitudine dusmanoasa fata de cei lipsiti de mijloace materiale.In timpul studiilor a fost un element neserios si nu dadea importanta cursurilor predate. Datorita acestei comportari, nu a reusit sa-si insuseasca cunostintele necesare.
In prezent, ca medic secundar la Spitalul Chirurgie osoasa TBC, a dat dovada de nepasare fata de ingrijirea bolnavilor, priveste munca profesionala cu superficialitate.
In specialitatea sa, este pregatit mediocru si nu se straduieste ca sa-si insuseasca cunostintele necesare, este comod, ingamfat si se ocupa de a-si crea popularitate ieftina laudandu-se ca are legaturi cu oameni mari; mai mult, nu respecta disciplina muncii, fiind apreciat ca un element rau in randurile corpului medical.
Din punct de vedere politic, nu este sindicalist, iar din luna decembrie 1957 de cand a fost transferat in unitatea respectiva cand i s-a cerut sa prezinte carnetul de sindicalist si sa plateasca cotizatia, a raspuns ca nu este sindicalist, refuzand de a plati cotizatia de sindicalist, nu participa la viata politica din unitate, nici macar la sedintele sindicale care se organizeaza, a fost criticat in nenumarate ori, pana si in revista "Urzica", datorita lipsurilor grave de care a dat dovada.
Consideram ca datorita comportarii sale si a felului cum munceste, nu dovedeste a fi atasat clasei muncitoare si nu corespunde de a participa la Congresul medical de la Praga.
"Este important de subliniat ca referatul de mai sus a fost redactat inainte ca legatura dintre Placinteanu si Lica sa devina cunoscuta.

O iubire cu probleme

O relatare detaliata despre evolutia povestii de dragoste dintre Lica Ghoerghiu si Gheorghe Placinteanu ofera fostul sofer personal al "Printesei Rosii" - capitanul Irimie Ioan din Directia XI-a, Serviciul V. Acesta isi amintea, in 1968, intr-o declaratie data la Securitate:
"Prin luna martie (1958 - n.n.), Lica Gheorghiu a organizat o masa la matusa ei Gina Agheluta, unde mi-a prezentat pe Dr. Placinteanu. La masa am auzit unele felicitari si urari in cinstea tinerilor. Sub masca nuntii de aur a bunicilor s-a facut si logodna lui Placinteanu cu Lica Gheorghiu.
De atunci mergeam des la Spitalul Brancovenesc, la Sectia Ortopedie, de unde il luam pe Dr. Placinteanu sau ii duceam diverse lucruri.
Am fost trimis de mai multe ori in Calea Victoriei nr. 2 la etajul IV unde locuia Dr. Placinteanu. Aproape in fiecare zi o duceam pe Lica la adresa amintita si asteptam pe o strada dosnica. De multe ori ramaneam la aceasta adresa. Pe parcurs am inceput sa-l cunosc mai bine pe Dr. Placinteanu - era o fire vesela, foarte inteligent, se purta frumos, respectuos, dar avea viciul alcoolului.
Mai tarziu, am inceput sa-l duc acasa la Lica, in str. Herastrau nr. 13. Au fost si parintii lui Placinteanu, mai des venea sora lui, Sorana Coroama.In luna mai am primit ordin sa pregatesc o masina pentru drum. Va face Lica un drum singura. Dupa doua zile am fost chemat de col. Ravasila si intrebat unde este Lica si ordin sa o gasesc. Am gasit-o in str. Pictor Mirea, la locuinta lui Ionel Roseanu, am raportat si am fost intrebat daca este si Dr. Placinteanu.
In cadrul unui instructaj facut de col. Ravasila, spunea ca Placinteanu a fost un conducator legionar impreuna cu toata familia si este periculoas, sa interzic sa mai intre in obiectiv si nici la locuinta tov. Lica Gheorghiu. Posturile au primit ordin in acest sens si nu mai aveam voie sa-l mai duc cu masina.
Lica si Placinteanu au continuat sa se intalneasca prin diferite locuri, la matusile ei, la prieteni si in localuri marginase.
Din cate cunosc de la Lica, tatal ei nu este de acord sa intretina legaturi cu Placinteanu si nici nu vrea sa auda de asa o casatorie. Dar Lica imi spunea: <>
Cand Lica era vizitata de tatal ei, se auzea scandal si discutii foarte aprinse la adresa lui Placinteanu. S-au luat masuri sa nu mai aiba nici o masina, sa nu mai poata pleca. Eu eram trimis la garaj pana la noi ordine.
Discutiile purtate de Lica si Placinteanu in fiecare zi erau in jurul unei probleme: aprobarea de la tatal ei pentru a se casatori; intotdeauna se consolau unul pe altul sa mai astepte, poate il lamurim.

Arestarea.

Lica ameninta cu sinuciderea

Situatia s-a inrautatit dupa ce Lica Gheorghiu a plecat la Piatra Neamt, la turnarea filmului "Avalansa", insotita de Gheorghe Placinteanu. Acesta a ramas cu ea timp de doua saptamani. Dej a fost imediat informat, desi se afla la mare, la Eforie Nord. Represaliile nu au intarziat. Soferul Licai Gheorghiu povesteste:
"Dupa turneul de la Piatra Neamt, am observat ca Lica si Placinteanu se intalneau mai rar si nu in acelasi loc. Se pleca mai mult la Predeal, Brasov, afara din Bucuresti.
Intr-o seara, prin luna iulie-august, nu imi amintesc exact, am plecat la Predeal; pe drum, Lica si Placinteanu se uitau mereu inapoi si discutau ca o masina se tine incontinuu dupa noi. Seara am dormit la Hotelul Carmen Silva din Predeal. Eu cu Placinteanu am stat la restaurant pana tarziu. Lica s-a culcat. La o masa era un grup de patru indivizi care ne supravegheau toate miscarile.
Dimineata am plecat la Bucuresti. La intersectia de la Snagov am luat-o la stanga, la vila de la Snagov. Lica si Placinteanu au urcat in vila, iar eu am plecat dupa alimente la Muntenia. Pana bucatarul a pregatit, am iesit pe debarcader unde a aparut un individ care m-a intrebat TCu cine esti in vila?". Am refuzat sa raspund si m-a bruscat in apa, imbracat, apoi a disparut.
Pe la orele 16:00, am luat pe Lica si Placinteanu si am plecat la Bucuresti, unde erau invitati la masa la cineva. Am lasat mai intai pe Dr. Placinteanu acasa in Calea Victoriei nr. 2, sa se imbrace, si am plecat cu Lica in Herastrau nr. 13.
Asteptand in strada, a aparut Lica plangand: TRepede la Dr. Placinteanu, ca a fost arestat de un procuror. Am sosit la locuinta lui Placinteanu si m-a rugat sa o insotesc sus. Lica a sunat la sonerie dar nu a raspuns nimeni. Atunci, disperata, a batut in usa, usa s-a deschis si am intrat in apartament. De dupa usa am fost lovit cu tocul unui pistol in cap, am rezistat, am fost legitimat si dezarmat, injurat ce caut acolo; au inceput discutii intre Lica si grupul care facea perchezitie in apartament. Cetateanul care m-a lovit in cap si care conducea acest grup era un barbat brunet si cu dinti de metal, de statura mijlocie.
Dupa cateva minute am fost dat afara si bruscat. Lica a mai ramas discutand cu barbatul cu dinti de metal.
Din Calea Victoriei, Lica a avut o intalnire scurta cu familia Dr. Placinteanu, apoi ne-am invartit de cateva ori pe la poarta locuintei lui Draghici. Nu a intrat, pentru ca era acasa Martha Draghici cu care nu era in relatii bune.
Am venit acasa cu Lica in str. Herastrau, unde am fost chemat la telefon de col. Ravasila, care m-a intrebat ce este nou. Eu am raportat cele petrecute si am primit ordin sa iau toate masurile ca sa nu se mai intample ceva cu Lica, care a spus ca se va otravi.
Timp de o luna, Lica nu s-a mai intalnit cu nimeni afara de sora lui Placinteanu; in fiecare zi faceam cate o tura pe Vacaresti, poate reuseste sa-l vada pe Placinteanu.
In vizorul Securitatii.

Documentele anchetei din 1968 par sa sugereze ca Securitatea a intrat pe firul "afacerii Placinteanu" nu sesizata de vreun membru al familiei Dej, ci absolut intamplator - la cateva luni bune dupa ce Lica incepuse sa-si aduca amantul in vizite la rude. Din momentul in care "organele" au raportat legatura "suspecta", ordinul a fost clar: toata forta Securitatii s-a dezlantuit impotriva nefericitului care indraznise sa spere la mana "Printesei Rosii". Iata, in acest sens, declaratia colonelului (in rezerva, in 1968) Isidor Hollinger:
"Am urmarit cazul PLACINTEANU GHEORGHE in urmatoarele imprejurari:
La inceputul anului 1959, din filajul unui diplomat belgian si a sotiei sale, a rezultat ca Dr. PLACINTEANU Gh. s-a intalnit cu sotia diplomatului belgian (ARNSTEIN), apoi s-a intalnit in fata sediului Crucii Rosii cu LICA GHEORGHIU, fiica lui Gheorghiu Dej.
Cand mi s-a adus aceasta nota de filaj de catre tov. ILIE MIHAI (sau tov. VASILESCU, seful serviciului de pe atunci), am convocat pe col. MARINESCU, seful filajului si echipa ce a fixat fapta si, din relatarile si discutiile purtate, m-am convins ca fapta este reala.
Am luat materialul si l-am prezentat lui DRAGHICI ALEXANDRU, care era seful meu direct. Mi-a spus sa las nota la el. A doua zi m-a chemat si mi-a spus ca a aratat nota tov. Gheorghiu Dej, ca se cunoaste ca PLACINTEANU GHEORGHE are relatii cu LICA GHEORGHIU, ca el vrea sa se infiltreze in familia Gheorghiu Dej si ca trebuie impiedicat acest lucru.
Mi-a dat ordin sa urmarim pe PLACINTEANU GHEORGHE, sa-l punem in filaj, sa facem investigatii, sa-i punem in interceptare telefonul si sa strangem toate datele despre el si familia sa.Mentionez ca pana la acea data PLACINTEANU nu ne-a aparut in vreo lucrare de spionaj, insa detinem date (nu-mi amintesc cum ne-au parvenit) ca PLACINTEANU impreuna cu un Dr. ROGOZ se ocupa cu contrabanda de ciorapi pe care-i comercializeaza.
Nu-mi amintesc daca ciorapii ii primise de la sotia diplomatului.Eu am dat ordin col. MARINESCU ION, seful filajului de atunci si loctiitorul meu, sa-l puna in filaj pe PLACINTEANU GHEORGHE, am cerut interceptarea telefonului si am dispus ca tov. ILIE sa intocmeasca o fisa cu tot ce se cunoaste despre PLACINTEANU si ROGOZ.Atat din filaj cat si din supravegherea telefonului nu a rezultat vreo noua suspiciune sau culpa privitor la PLACINTEANU GHEORGHE.
In afara de unele legaturi banale fara importanta operativa, apareau legaturi frecvente cu LICA GHEORGHIU, cu care se intalnea in oras si care-l vizita la domiciliu.
Conform ordinelor primite de la DRAGHICI ALEXANDRU, eu informam imediat pe DRAGHICI ALEXANDRU despre aceste intalniri."

Dosare fabricate la ordin

Securitatea primise misiunea sa adune materiale compromitatoare despre amantul Licai Gheorghiu si sa-i incropeasca acestuia un dosar penal. O sarcina care s-a dovedit dificila. Politia politica a regimului merge pe doua piste: presupusa "contrabanda" cu ciorapi, dar si legatura cu cercuri "reactionare". Pentru acest al doilea cap de acuzare, va fi sacrificata o "victima colaterala". Colonelul Isidor Hollinger explica:
"Din datele stranse din arhiva, din investigatiile facute la Iasi de unde era originara familia PLACINTEANU, a rezultat ca un unchi al lui PLACINTEANU GHEORGHE, numit PLACINTEANU ION ar fi avut legaturi cu KILLINGER ar fi fost in Germania trimis de acesta si ar fi scris in ziarele din acea vreme o serie de articole cu caracter fascist. Am gasit aceste articole la Academie si le-am fotocopiat.
Alte materiale in acest caz nu am putut obtine, fapt ce-l nemultumeste pe DRAGHICI ALEXANDRU.
Analizand cu el materialul ce-l detineam, mi-a dat dispozitie sa arestam in secret pe PLACINTEANU ION si Dr. ROGOZ sa-l depunem la inchisoare la dispozitia Directiei a II-a si sa fie anchetati de ofiteri din Directia II-a. Scopul anchetei era de a obtine date despre activitatea lui PLACINTEANU ION cu nemtii, date despre contrabanda lui ROGOZ si de a obtine date cat mai multe compromitatoare despre PLACINTEANU Gheorghe
Eu am stabilit ca anchetatori pe tov. VASILESCU ION, seful serviciului, si pe tov. ROTARU.
Din cate imi amintesc ancheta n-a adus elemente noi impotriva lui PLACINTEANU GHEORGHE. Ea s-a dus si pe apucate. Eu am raportat lui DRAGHICI ALEXANDRU rezultatul anchetei, propunandu-i ca de PLACINTEANU ION sa se ocupe Directia a III-a, iar de ROGOZ, Militia, insa el n-a fost de acord, cerand mereu ca sa se intensifice ancheta, desi era clar ca nu-i ce ancheta, neexistand culpe in plus decat cele susmentionate, care au fost clarificate.Intre timp legaturile intre LICA GHEORGHIU si PLACINTEANU GHEORGHE se intensificau, avand caracterul unei convietuiri.
Intr-o zi, DRAGHICI ALEXANDRU m-a chemat, s-a aratat foarte nemultumit asupra rezultatelor obtinute pana atunci si mi-a spus ca tov. Gheorghiu Dej ii cere o fisa completa asupra lui PLACINTEANU GHEORGHE. Mi-a dat dispozitie sa trimit din nou la Iasi pe un loctiitor sa rascoleasca arhivele pentru a obtine noi elemente. Mi-a spus ca LICA GHEORGHIU nu vrea sa renunte la PLACINTEANU si ca tov. Gheorghiu Dej este foarte necajit, iar noi nu ne ocupam in suficienta masura a-l demasca pe PLACINTEANU.Eu am trimis la Iasi pe tov. ILIE MARIN, loctiitorul meu, care insa n-a gasit alte date decat cele cunoscute de noi. Ulterior am intocmit o fisa completa in care am aratat in mod real toate datele ce le-am putut obtine asupra lui PLACINTEANU GHEORGHE. Nu mi-a precizat ce fel de materiale si de unde provin."

Culisele arestarii

Acelasi colonel Isidor Hollinger povesteste:

"Dupa cateva zile, intr-o dupa-amiaza m-a chemat DRAGHICI ALEXANDRU si mi-a dat ordin sa fie retinut de indata PLACINTEANU GHEORGHE si sa fie dus la Malmaison (B.J.). Mi-a ordonat ca retinerea sa fie facuta de col. MARINESCU ION, loctiitorul meu ce se ocupa cu filajul si de alti tovarasi de la filaj. Mi-a spus ca PLACINTEANU sa fie arestat inainte de sosirea lui LICA GHEORGHIU la domiciliul acestuia, pentru a nu iesi scandal.
Atunci mi-a spus ca LICA a amenintat cu sinuciderea daca va fi arestat PLACINTEANU. Eu l-am chemat pe tov. col. MARINESCU si i-am transmis ordinul de arestare.
Tov. MARINESCU s-a deplasat la domiciliul lui PLACINTEANU cu alti ofiteri din filaj, l-am retinut si l-am depus la B.J. Dupa ce mi-a comunicat acest lucru, am raportat de executare lui DRAGHICI ALEXANDRU.
Mi-a spus sa ma deplasez a doua zi la arest, sa iau legatura cu PLACINTEANU si sa duc o discutie generala cu el in sensul pentru ce crede ca a fost arestat, daca-si recunoaste vinovatia si alte probleme de ordin general.
Din discutia de cca. 15 minute avuta de mine cu PLACINTEANU GHEORGHE, mi-a spus ca el stie ca a fost arestat pentru relatiile cu LICA Gheorghiu, ca avea cunostinta ca va fi arestat, ca stia ca este urmarit, ca el o iubeste sincer pe LICA GHEORGHIU si ca stie ca va avea multe de tras. Am comunicat cele de mai sus lui DRAGHICI A. care mi-a dar ordin sa-i aduc intreg materialul cu filajul si interceptarea telefonica despre PLACINTEANU. I le-am dus si predat la el in cabinet.
Din cele aratate de mine mai sus rezulta clar ca DRAGHICI ALEXANDRU, insista atat in acest caz deoarece era legat de LICA GHEORGHIU si ca Gheorghiu Dej era la curent cu toate masurile luate impotriva celor de mai sus."

Tanti si Cezar Grigoriu, un cuplu mai norocos

Nu era, insa, pentru prima data cand Securitatea era utilizata pentru a "regla" problemele de familie ale conducatorului comunist. Cezar Grigoriu, devenit intre timp sotul fiicei mai mici a lui Dej, trecuse si el printr-un adevarat cosmar. Acelasi colonel Hollinger isi amintea, in 1968:
"Prin anul 1955 sau 1956, am fost chemat de PINTILIE GHEORGHE, pe atunci ministru adjunct, care mi-a spus ca Tanti Gheorghiu este indragostita de cantaretul CEZAR GRIGORIU, care este un neserios si un profitor si ca vrea sa se casatoreasca cu el. Ca tov. Gheorghiu Dej este foarte necajit si ca trebuie impiedicata aceasta casatorie.
Mi-a dat dispozitie sa ma ocup de acest caz si sa-l pun in lucru pe CEZAR GRIGORIU, adica sa-l tin periodic in supraveghere si sa-i interceptez telefonul, unde locuia impreuna cu fratii sai. Mi-a spus ca despre aceasta stie si DRAGHICI ALEXANDRU.
Am executat aceasta sarcina, insa atat din filaj cat si din interceptare n-a rezultat nimic compromitator. Au rezultat relatiile cu Tanti Gheorghiu care-l vizita des la domiciliu, date pe care eu le raportam lui PINTILIE si uneori eram chemat si la DRAGHICI ALEX. pentru a-l pune la curent cu lucrarea.
GRIGORIU CEZAR a descoperit ca este urmarit si am primit ordin sa suspend filajul.
Dupa catva timp am primit ordin sa-l invit pe CEZAR GRIGORIU la M.A.I. si sa-l amenint ca va avea de suportat consecinte grave daca n-o paraseste pe Tanti Gheorghiu. Totodata sa-i promit ca va fi ajutat sa faca cariera daca o abandoneaza. Ordinul l-am primit de la PINTILIE GHEORGHE.Eu l-am invitat pe GRIGORIU CEZAR, insa n-am avut nici un rezultat deoarece mi-a spus ca este hotarat sa se casatoreasca cu Tanti Gheorghiu cu orice risc.Dupa catva timp am fost chemat la DRAGHICI ALEX. unde era si PINTILIE GHEORGHE si unde mi s-a spus din nou ca tov. Gheorghiu e disperat ca Tanti Gheorghiu insista sa se casatoreasca cu GRIGORIU CEZAR si ca trebuie sa impiedicam aceasta casatorie.PINTILIE GHEORGHE a dat sugestia sa procuram fotografii in care sa-l prindem pe CEZAR GRIGORIU cand are relatii de perversitate cu o alta femeie si sa fie aratate lui Tanti Gheorghiu, care datorita acestui fapt il va parasi.
Eu am primit aceasta dispozitie si stiind ca dupa catva timp CEZAR GRIGORIU va pleca intr-un turneu la Arad, am pregatit conditiile pentru a executa astfel de fotografii.
Astfel, intr-o casa conspirata a raionului Arad a fost executata de catre directia tehnica o instalatie de fotografiere secreta.
Directia a II-a avea ca agent pe cantaretul Vili Donea, care pleca si el in turneu la Arad. Am pus in legatura pe Vili Donea cu o agenta, femeie de moravuri usoare (nu-mi amintesc numele) ce am deplasat-o la Arad cu scopul de a fi prezentata lui GRIGORIU si de a avea relatii cu el.
La spectacol, Vili Donea a prezentat pe agenta lui GRIGORIU, care a mers dupa spectacol la ea acasa (respectiv casa conspirata) a avut relatii perverse cu ea, iar echipa dir. tehnice a fotografiat acest lucru si a inregistrat discutiile.
Fotografiile si banda de magnetofon le-am predat lui Pintilie Gheorghe.Dupa cateva zile am fost chemat la Draghici Alexandru care mi-a spus ca tovarasul Gheorghiu Dej a aratat fotografiile fiicei sale, dar ca n-au avut nici un efect si ca ea se casatoreste cu Cezar Grigoriu.Mi-a dat ordin sa suspend orice urmarire impotriva lui Cezar Grigoriu, fapt ce l-am executat."

Marturisiri smulse cu forta

Dupa ani de sicane, Cezar Grigoriu s-a casatorit, totusi, cu fiica cea mica a lui Dej. Mariajul a rezistat aproape un deceniu, insa cantaretul nu si-a intalnit niciodata socrul.
Gheorghe Placinteanu nu a avut la fel de mult noroc. Poate fiindca avea origini mai "nesanatoase". Poate fiindca Lica era fiica favorita a lui Dej, nu Tanti. Cert este ca, in cazul tanarului medic, Securitatea nu s-a marginit la actiuni de intimidare. El trebuia eliminat din viata "Printesei Rosii", chiar daca asta insemna lichidarea sa fizica.
Un alt martor al evenimentelor, lt. col. Anghel Marin, facea, in mai 1968, cateva "precizari privind cauzele si imprejurarile care au dus la arestarea, anchetarea si condamnarea numitilor PLACINTEANU GHEORGHE si PLACINTEANU ION". Iata raportul sau:
"1. Inca din momentul in care tov. NEGREA m-a chemat si mi-a spus ca voi lua in ancheta persoanele de mai sus, mi-a ordonat sa nu discut cu absolut nimeni, nici chiar cu conducerea directiei de anchete. Toate problemele ce le voi vrea sa le discut, deci numai cu dansul, fapt pe care l-am executat.
2. Pentru a nu mai lua cunostinta de cazul PLACINTEANU si alte elemente arestate si in special despre faptul ca acesta este legat de LICA GHEORGHIU, tov. NEGREA a dispus si eu am transmis la arest ca acesta sa fie tinut numai singur in celula, dispozitie ce a fost pusa in practica in toata perioada sederii lui PLACINTEANU Gh. in arestul M.A.I. Mai mult, tov. NEGREA mi-a ordonat ca PLACINTEANU Gh. sa fie atent s0upravegheat de paza arestului pentru a nu incerca sa se sinucida.
3. Imi reamintesc de asemenea ca tov. NEGREA mi-a dat ordin sa fac totul ca PLACINTEANU GHEORGHE si ION sa intre la puscarie, sa fie condamnati pentru ca astfel primul sa fie despartit de LICA GHEORGHIU.
4. Legat de aspectul mentionat la punctul 3, adica de a face totul ca acesti oameni sa fe condamnati, din momentul in care PLACINTEANU GHEORGHE a inceput sa recunoasca, ca urmare a masurilor de constrangere raportate, acesta a inceput sa declare unele aspecte din pretinsa sa activitate dusmanoasa.
Dar pentru a da colorit declaratiilor sale, pentru a smulge fapte care sa se incadreze in prevederile infractiunii de uneltire contra securitatii statului, PLACINTEANU GHEORGHE pentru a nu mai fi supus din nou la represalii, asa banuiesc eu ca a gandit, si-a dat seama pe parcurs, din timpul anchetei cam ce anume se urmareste. In plus este neindoielnic faptul ca si eu am canalizat ancheta pe aceasta linie, sugerandu-i in unele cazuri ce anume sa vorbeasca, mai precis cum sa fie interpretate faptele. Nici nu a putut sa se intample altfel din moment ce, asa cum am raportat anterior, la baza arestarii sale nu-mi amintesc sa fi existat materiale probatorii."

Epilog

La nici doi ani de la arestarea sa, Gheorghe Placinteanu a murit in inchisoare, la 1 mai 1961. Cauza decesului, constatata de legist: colaps cardio-vascular. Avea doar 36 de ani. Unchiul sau, Ion Placinteanu, murise si el, cu sase luni inainte. Lica Gheorghiu a divortat, in cele din urma, de Marcel Popescu. S-a recasatorit apoi cu Gheorghe Radoi, directorul fabricii "Steagul Rosu" din Brasov. A murit abia in 1987. Legenda spune ca, pana in ultima clipa, a pastrat in portofel o fotografie a lui Gheorghe Placinteanu, marea iubire a vietii ei.


Miruna MUNTEANU


Ziua, Nr. 4065, 20. Septembrie 2007

Niciun comentariu: